Inimese ja arvuti suhtlus, ergonoomika ja kasutatavus

Positiivse kasutatavus 

   Positiivse kasutatavuse kohta veebis tooksin näite Euronicsi veebipoe (www.euronics.ee). Minu arvates lehekülg jälgib ilusti kõiki Jakob Nielseni kasutatavuse komponente. 

   Veebipood on lihtsa ülesehitusega ning kliendid leiavad suurema vaevata vaja minevad tooted üles. Otsitava toote lihtsamaks leidmiseks on Euronicsi veebpoel toodete kategooriad välja toodud nii lühikese kirjeldusega kui ka piltidega. Tänu nendele on lehekülje õpitavus heal tasemel. 

   Veebipoel on lihtsasti kasutatav toodete filtreerimis süsteem. Tooteid saab filtreerida näiteks tootjate, hinna, suuruse või liideste järgi. Tänu sellele saavad kliendid hõlpsasti üles otsida vajaminevad seadmed. Ka tellimuse vormistamine käib lihtsalt. Lisa soovitud tooted ostukorvi ja vormista tellimus. Need tegurid lähevad J. Nielseni tõhususe kategooriasse.

   Lisaks on leheküljel kõik hästi ka meeldejäävuse, veakindluse ja rahuloluga. Kuna veebipoes ei ole keeruline navigeerida, siis saavad kliendid lihtsalt hakkama oma tellimuste vormistamisega. Kliendid ei Euronicsi lehel suuremaid vigu korraldada ning üldiselt tunduvad inimesed leheküljega rahul olevat. Lõpuks teeb lehekülg ilusti oma töö ära, milleks on Euronicsist toodete tellimine, poe kohta info saamine ning palju muudki.

Negatiivne kasutatavus

   Negatiivse kasutatavuse kohta tooksin näiteks Zara veebipoe (www.zara.com/ee). Sellel lehel on mõningaid probleeme ning natuke ka uurides tuli välja, et leidub paljud inimesi, kes ei ole rahul Zara veebipoega. 

   Esiteks, veebipoe avalehel on suurelt pildid modellidest. Pildid otseselt häirivad ei ole, kuid võivad hakata mõjutama ülemise menüüriba nähtavust. Ülemise menüü taust on läbipaistev ehk tekst jääb piltide peale. Teksti värvus muutub piltide vahetusel mustaks või valgeks, vastavalt taustale, et menüü välja paistaks . Siiski tekkib probleeme teksti loetavusega, kui akna suurust väiksemaks teha. Võib tekkida olukord kus, pildil ääred on valged ning menüü tekst on paremaks loetavuseks must. Kui pildi keskel on tumedam osa ning akna suurust väiksemaks teha, siis jääb tekst tumedale taustale ning ei paista välja sealt. See ei ole kõige suurem probleem, sest teksti värvi vahetus vastavalt taustale akna normaal suuruses nii arvutis kui ka nutitelefonis töötab korralikult. Selle väikse probleemi paneksin ma J. Nielseni kategooriatest veakindluse alla. 

   Zara veebipoes suuremaks probleemiks on navigeerimine. Lehel on raske üles leida, kus on toote kataloog, sest kodulehel on ainult kirjas: Otsi, Alusta Sessiooni ja Abi. Lisaks on ka ostukorvi märk. Tuli välja, et kataloogi leiab teisest nurgast pisikesest hamburgeri ikoonist. Kasutades lehte esimest korda, läks mul 1-2 minutit aega, et leida üles kataloog ning kuna hamburgeri ikoon on nii väike, siis jäi ka see kahe silma vahele. Lisaks "alusta sessiooni" viib sisse logimise lehele, mis samuti valmistas segadust. See probleem, läheb Jakob Nielseni õpitavuse kategooriasse. Võrreldes teiste veebipoodidega on Zaras mõne võrra keerulisem esialgu navigeerida.

   Viimaseks probleemiks on kataloogi paigutus. Kataloogist on raske riideid valida, kuna pildid on liiga suured ning hinnad ja tekst nende kõrval väiksed. Vähese kogemusega inimestel võib märkamata jääda, et on olemas ikoon, mis muudab kataloogi paigutust. Valida saab kolme paigutuse vahel, millest esimene on üsna normaalse paigutusega, teine on liiga suurte toote piltide ja väikse tekstiga paigutus ning kolmas on paljude väikeste piltidega paigutus, millel puuduvad hinnad ja toote kirjeldused. Seda ikooni märkamata võib üsna tülikaks minna riiete shoppamine, sest suurte piltide tõttu peab üsna palju alla kerima, et lõppu jõuda lõpuni. Lisaks peab pingutama silmi, et välja lugeda toote hind. See probleem läheb Jakob Nielseni tõhususe kategooriasse.

   Kokkuvõttes on Zara veebipoes probleeme õpitavuse, tõhususe, veakindlusega. Lisaks lugedes inimeste kogemusi selle veebilehega, on ka probleemne rahulolu. Õnneks on meeldejäävuse ja kasulikkusega parem seis. Kui välja nuputada nipid, kuidas navigeerida, siis järgmine kord on juba lihtsam. Lõppude lõpuks teeb veebipood ära selle, milleks ta loodud on, kuid mitte kõige tõhusamalt.

Comments

Popular Posts